Skip to main content

Üçüncü Kuşak Üniversitelere Doğru

Yazar: Prof. Dr. J.G. Wissema

Dil: Türkçe

Sayfa Sayısı: 306

Baskı: 1.Baskı 2012-2.Baskı 2014

ISBN: 978-605-5625-05-4

 

 


Satın almak için lütfen buraya tıklayın


 

 

Küresel dünyanın rekabet ikliminde, akademik araştırmaların artan maliyetleri hükümet bütçelerini aşmış ve bu maliyetler üniversiteleri finansman arayışına itmiştir. Bu yeni koşulların yanı sıra, özellikle Ar-Ge kullanımının ekonomideki yerinin önem kazanması, üniversiteler ile teknoloji odaklı şirketleri birbirine yaklaştırmış ve üniversitelere ekonomik gelişmelerde başat bir rol kazandırmıştır. Devletler ise, hem akademik hem de endüstriyel çevrelerle temas halinde faaliyet gösteren hükümet odaklı özgül araştırma kuruluşları ile bu yapıyı desteklemiştir. Bu kitap, bu süreç sonucunda ortaya çıkan Üçüncü Kuşak Üniversitelerin belli başlı paydaşlarını, bu paydaşların yeni rollerini ve üniversitenin değişen amaç ve işlevleri doğrultusunda ürettiği bilginin yeni kullanım alanlarını ele almaktadır. Bu kitabın, üniversitelerin merkezi bir rol oynadığı yenileşim politikalarında yol gösterici olacağını ve yeni tartışmalara yol açacağını umut ediyoruz.

  • İçindekiler
  • Teşekkür
  • Giriş ve Sözün Özü

 

I. KISIM: ÜÇÜNCÜ KUŞAK ÜNİVERSİTELERE DOĞRU

1.Ortaçağ ve Humboldt Üniversitesi’nden

  •    Üçüncü Kuşak Üniversite’ye doğru
  •              Üniversitelerin Gelişiminin Üç Aşaması
  •              Ortaçağ Üniversitesi
  •              Birinci Geçiş Dönemi
  •              Humboldt Üniversitesi
  •              Humboldt Üniversitesi’nin Sınırları ve İkinci Geçiş Dönemi
  •       1. ve 2. Nedenler: Öğrenci Sayısındaki Patlama ve Bunun Sonuçları
  •       3. Küreselleşme
  •       4. Disiplinlerarası Araştırma
  •       5. Çığır Açan Araştırmaların Artan Maliyeti
  •       6. Özel Araştırma Enstitülerinin Ortaya Çıkışı
  •       7. Ekonomik Etkinliğin Beşiği Olarak Üniversiteler
  •       8. Endüstri ile İşbirliği
  •       9. Girişimciliğin Yükselişi
  •    Yeni Fırsatlar ve Özet

2. Üçüncü Kuşak Üniversite’nin Dış Hatları

  •     2.1 Cambridge Fenomeni
  •     2.2 Üçüncü Kuşak Üniversitelerin Dokuz Ayırt Edici Niteliği
  •            Birinci Nitelik: Temel Bilimsel Araştırmalar
  •            İkinci Nitelik: Disiplinlerüstü Araştırma
  •            Üçüncü ve Dördüncü Nitelikler: Uluslararası Rekabet,
  •                  Açık Üniversiteler ve Bilgi Tekerleği
  •            Beşinci Nitelik: Çift Kanallı (two-track) Üniversite
  •            Altıncı Nitelik: Uzlaşım, Yaratıcılık ve Tasarım
  •            Yedinci Nitelik: Kozmopolit Bir Üniversite
  •            Sekizinci Nitelik: Üçüncü Hedef
  •            Dokuzuncu Nitelik: 3KÜ’nün Finansmanı
  •      2.3 Özet: 3KÜ Sekizgeni

3. İki Vaka Çalışması

  •      3.1 Üniversiteleri Sınıflandırmak
  •      3.2 Vaka 1-Institut Teknologi Bandung
  •             Bilginin Ticarileştirilmesi ve Teknoöncüler
  •             İşletme Okulu ve İnovasyon Merkezi, Girişimcilik ve Önderlik
  •             Kuluçka Merkezi (PIB)
  •             Fermentech
  •             Doğal Kaynaklar Vakfı (Yayasan Sumber Daya Hayati)
  •             Lorco Multimedya & Yazılım Geliştirme
  •      3.3 Vaka 2-Rusçuk Üniversitesi
  •             Rusçuk “Angel Kunçev” Üniversitesi
  •             İşletme Fakültesi
  •             Bilginin Ticarileştirilmesi ve Endüstriyle İşbirliği Etkinlikleri
  •             Gelecek için Planlar
  •             Networx
  •             Ekohumus
  •             Dartek

KISIM II: BİLGİ ÜRETİMİ VE KULLANIMI

4. Endüstride Bilgi ve Değer Yaratılması

  •     4.1 Endüstriyel Araştırmaların Evrimi: İlk Dört Rejim
  •            Birinci Rejim: Deneme ve Yanılma
  •            İkinci Rejim: Teknoloji iticili (Technology-pushed)
  •           Üçüncü Rejim: Pazar çekimli (Market-pulled)
  •           Dördüncü Rejim: Strateji dümenli (Strategy-steered)
  •     4.2 Royal Dutch Shell’de Araştırma
  •            Bir İş Fırsatı Olarak Araştırma
  •            Üniversitelerle İşbirliği
  •            Ders Alınacak Noktalar
  •      4.3 Beşinci Rejim: Teknoiş (Tech-Business)
  •      4.4 Bilgiden Değer Üretmek – Açık İnovasyon
  •      4.5 Özet

5. Teknoöncüler

  •      5.1 Teknoöncülerle Tanışmak
  •      5.2 Bir Teknoöncüyü Meydana Getiren Nedir?
  •      5.3 Teknoöncülerin Etkisi
  •      5.4 Üniversitelerin Rolü
  •      5.5 Özet

6. Teknoöncülerin ve Yan Şirketlerin Finansmanı

  •      6.1 Sıfırdan Başlayan Bir Şirketin Finansmanı
  •      6.2 Özel Sermaye, Risk Sermayesi ve İş Melekleri
  •      6.3 Yatırım Fonları
  •      6.4 Finansman ve Fikri Mülkiyet Hakları Stratejileri

KISIM III: ÜÇÜNCÜ KUŞAK ÜNİVERSİTE’NİN ÖRGÜTLENMESİ

7. Örgütlenme yapısı ve yönetim tarzı

  •      7.1 Örgütlenme Yapısı
  •      7.2 Yönetim Yapısı
  •      7.3 3KÜ’nün Finansmanı
  •      7.4 İyi Üniversite Yönemi

8. Bilginin Ticarileştirilmesi İşlevi

  •       8.1 Bilginin Ticarileştirilmesinin Piyasası
  •       8.2 İşbirliğinin ve Bilginin Ticarileştirilmesinin Örgütlenmesi
  •       8.3 Teknoöncülük Ekibi
  •              Teknoloji Akışı
  •              Girişimci Akışı
  •              Finansal Akış
  •              Destek Akışı
  •              Kuluçka Merkezi Tesisleri
  •              Profesyonel Destek
  •              Eğitmenlik
  •              Teknik Destek
  •              Tanıtım

9. 3KÜ’nün Yaşama Geçirilmesi ve Değerlendirilmesi

  •        9.1 Değişim Yönetimi
  •        9.2 Müdahale Modeli
  •               0. Adım
  •               1. Adım
  •               2. Adım
  •               3. Adım
  •        9.3 İlerlemenin Değerlendirilmesi: Üç Çarpı Altı Modeli
  •               Öze Bağlık Nitelik Faktörleri
  •               Özgül Araçlar
  •               Ağlar
  •        9.4 Sonuç

EKLER

  • Sözlükçe

Ek I. İnovasyonu anlamak

  •    I.1 İnovasyon ve girişimciler
  •         Şirketler neden inovasyon yapar?
  •         İnovasyon ve girişimci
  •   I.2 Teknoloji, icat, inovasyon
  •   I.3 Teknolojik dinamikler
  •         Teknolojik tırmanış
  •         Teknolojik ikame
  •         Teknolojik çoğalma
  •   I.4 Ürün ve süreç inovasyonları ve standartları
  •   I.5 İnovasyon Beşgeni
  •         Strateji
  •         Örgütlenme
  •         Ortaklar
  •         Teknoloji
  •         İnsanlar

EK II. Teknoöncüleri Eğitmek

  •     II.1 Huni modeli ve eşzamanlı eğitim
  •     II.2 Girişimciliği öğretmek, bilimsel eğitime uygun mudur?
  •     II.3 Girişimciliği öğretmek
  •            Girişimciliğe giriş
  •            Teknolojiyi işe dönüştürmek
  •            Girişimciliğin temel ilkeleri
  •            Şirketinizin iş planını yazmak
  •     II.4 İşi başlatmak
  •     II.5 Girişimcilikte yan dallar

 

Notlar

Kaynakça

Dizin

 

 

Prof. Dr. J.G. Wissema
Prof. J. G. Wissema Delft Teknoloji Üniversitesi’nden Emekli Öğretim Üyesidir. Kendi ismi ile kurduğu Wissema Consulting Ltd. danışmanlık şirketinin yöneticisidir. Hollanda’da Kimya Mühendisliği ve Kontrol Mühendisliği  eğitimi aldıktan sonra doktorasını İngiltere’de Manchester Üniversitesi’nde tamamlamıştır.